Beutiful naked

Hej!


Det är många som frågat om jag tar beställningar så jag tänkte svara på det först: Jag har rätt mycket att göra på mitt jobb och har egentligen inte så mycket tid att måla, men det borde lugna ner sig nu i Januari och tanken är väl att jag så smått ska börja ta emot beställningar, så är ni intresserade av att köpa/beställa rekomenderar jag att ni mailar mig ([email protected]) så kan vi pratas vid lite närmre. :)
Nu vidare till lite frågor! Hurra! Förlåt att jag dröjt.


Men dina bilder, fotar du dom & lägger in på datan eller hur gör du?

Det mesta jag målar är i A4-format vilket innebär att jag har möjlighet att skanna in dom, så det mesta har jag skannat in men vissa saker som är större fotograferar jag och det får duga för jag har inte hittat någon större skanner.


Vad använder du för färg när du målar?

Jag använder gammal, hederlig akvarell och förstärker lite med Faber-Castells vattenfasta ECCO-Pigment bläckpennor. Pappersmässigt använder jag tjockt akvarellpapper med fin gräng. (dvs ett väldigt slätt papper, inte så grovt som akvarellpapper ibland kan vara) 

Har du några andra roliga intressen man kan få ta del av, förutom att rita då:)
En annan fråga också..hur gör du för att få dina ögon att titta rakt ut på betraktaren, många års träning, eller finns det knep?

Jadå! Svårt att dela med sig av dom bara, men jag kan berätta lite om dom iaf. Till att börja med är jag är väldigt intresserad av musik och spelar både fiol, piano och gitarr.
Sen pysslar jag även lite med forspaddling, nu är det ju lite för kallt och för lite öppna vattendrag för det, men det är roligt om somrarna fast jag är rädd hela tiden. Men man blir så glad när man vågar och klarar något nytt!

Ögonfrågan var en riktigt kluring, jag vet egentligen inte hur jag gör. Tycker jag att dom på bilderna tittar mig i ögonen är jag nöjd, annars får jag ändra lite. Men jag tror att det är en övningssak och är man medveten om att man har problem med att få ögonen som man vill är man ett steg på vägen eftersom man automatiskt tänker på det varenda gång man målar och försöker få till det som man vill. Tillslut är man en expert på ögon, så öva:)


Jag undrar en sak, målar du dina bilder i datorn, eller "på riktigt"? Om du målar dom på riktigt hur får du in dom så snyggt i datorn? Puss.

Jag målar alltid mina bilder på riktigt, jag har provat måla lite i datorer och resultatet blir inte alls lika levande. Jag har turen att ha en skanner som sagt var, så för mig är det bara att skanna in bilderna jag målar.  Här är en bild på Pete Doherty som jag gjorde i MSpaint i början på 2007, det var roligt ett tag men jag föredrar verkligen akvarellfärgerna.

 

Jag vet inte om det kanske står nånstans i din blogg, men jag vill väldigt gärna veta vad du använder dig utav för material när du tecknar? Och ritar du helt från huvudet eller tecknar du av från något?

Akvarell och Faber-Castells bläckpennor. Det är väldigt olika men ibland ritar jag från huvudet, ibland ser jag en fin bild som jag vill måla av helt och hållet och ibland ser jag en fin del i en bild som jag vill måla av och hittar på resten runt omkring, andra gånger så ser jag fina delar av bilder som jag tror skulle passa ihop och så målar jag av det tillsammans. Jag har svårt att rita kroppar bara från huvudet eftersom jag inte ritat länge nog för att ha hunnit lära mig hur kroppen faktiskt ser ut i olika vinklar, så jag brukar använda kataloger och sånt för att öva. Där finns praktiskt taget alla poser!

så otroligt bra du är på att måla! hur blev du så bra? har du alltid varit så bra eller? =)

Nä, jag har inte alltid målat såhär :) Jag vågar nog påstå att det är övning som tagit mig hit. Envis som en get när jag vill lära mig saker.

is your whole name Hanna Myltan?

Nä, my whole name is Hanna Müller. Myltan is just a nickname that some boys in my class gave me when I was about 14 years old and it acctually means cloudberry, the gold of the bog.

Var får du din otorliga inspiration?

Jadu, överallt ifrån. Jag tittar mycket på bilder på internet, i tidningar och böcker.  Både målade och fotografier, det, framför allt inspirerar mig och får mig motiverad. Men sen får nästan allt i vardagen mig inspirerad, som jag nämnt innan man måste se nogrant på världen då kan man göra nästan allt vackert och inspirerande, och då menar jag allt! Titta ner på asfalten,är den inte grann? En gammal suptunna som rostat lite? En stor bladlös alm?
Alla snälla kommentarer ni ger är också en inspirationskälla som jag inte visste fanns innan, så tack för det! 

gått någon konstutbildning?

Mja, jag har egentligen inget att komma med på den fronten och jag vet inte om det är en fördel eller nackdel.
I gymnasiet gick jag en 100poängskurs (tror jag) där jag fick måla och rita, egentligen tycker jag inte att jag lärde mig allt för mycket där men det var trevligt att få rita och måla, defintivt bättre än samhälle.  Sen har jag lärt mig resten på egen hand eller via pappa och farfar.

Men jag undrar, tänker du på en framtid inom konst eller hur vill du bara ha det som en sysselsättning vid sidan om? Och vad tycker du om folk som menar att man inte kan leva som konstnär osv.

Jag har faktiskt inte tänkt mig en framtid innom konst. Klart jag har det lite som en dröm att jobba med något jag tycker är så roligt, men jag är också rädd att det skulle bli för mycket av det goda. Tänk om man skulle tröttna? Då står jag där utan utbildning och utan yrke. Så nä, jag tänker ha det som en sysselsättning lite vid sidan om, kanske kunna gå ner till 75% eller till och med 50% på ett "riktigt" yrke och sen måla resten av tiden. Det vore skönt.
Uttrycket "man kan inte leva som konstnär" känns ju rätt dumt med  tanke på ett en hel hög människor faktiskt jobbar som just det, så klart man kan. Men det gäller nog att man är säker på att det är just det man vill bli och våga satsa på det. Jag är inte säker på att jag vill bli just det, vilket bottnar i flera olika faktorer.


Kanske inte kan räknas som en fråga, men kan inte du rita av flora? http://floras.blogg.se/

Hehe, en fråga är det allt och jag vet inte. Kanske en vacker dag.

Ritar du allt på fri hand - Eller brukar du göra upp ett slags rutmönster så det blir enklare?
Vad tycker du är svårast att rita på ett ansikte(Alltså, inte håret - ifall du nu skulle tycka det)?

Hmm, när jag målar porträtt så använder jag vanligt "skissvett" alltså målar upp hjälplinjer och ser så vinklar och sånt är desamma som på bilden jag målar av. Med andra ord kollar jag hur näsa, ögon, mun, öron,käkben osv förhåller sig till varandra.
Jag tycker det är svårt att få till helheten i bilden, speciellt om jag ritar porträtt, att få folk at vara lika dom jag målar av kan vara riktigt trixigt.  Men en speciell del jag har svårt för är munnen! Den kan ställa till det för mig.

har du alltid varit lika duktig?

Kan jag väl aldrig tänka mig, men jag har övat massvis.

jag har funderat länge nu, så jag måste fråga för jag kommer inte på svaret själv. Men vad är det signe håller i? det kanske är en tolkningsfråga:) hihi gott nytt år!!

haha:) det är ett glas.

Jag undrar vad du gör just nu? pluggar? vad isf? jag vet att du jobbar men har inte riktigt snappat upp med vad. och vad har du för drömmar eller vad man ska kalla det :P typ vad vill du göra med ditt liv och så? du är ju gryym på att måla, har du tänkt tjäna pengar på det i fortsättningen?

Jag tog studenten sommaren -08 och är nu ute i arbetslivet som det så snyggt heter. Jag jobbar som receptionist/städerska men jag försöker även att beta av Matematik E för mig själv, så matteböckerna ligger brevid sängen och ger mig dåligt samvete. Men jag ska klara av det innan sommaren, bara två prov kvar!
  Jag har en ganska klar bild av hur jag vill att min liv ska vara. Till våren tänkte jag försöka flytta till Stockholm och se om jag trivs där, jobba lite, ta kvällskurser i målarteknik, ta fiol och pianolektioner, hitta en liten orkester att öva med (det är är himla roligt, jag lovar!) Trivs jag i den stora staden tänkte jag söka till KTH hösten -10, känner jag att det får vara nog med Stockholm åker jag till Göteborg och pluggar på Chalmers, för det är ju så mysigt i den staden!
Sen har jag inte planerat längre, men man kan inte planera allt heller vilket är en himla tur! Tråkigt annars.
Sen vill jag gärna extrajobba som illustratör.

Var har du lärt sig att måla, eller är du bara en naturbegåvning? :-)

Pappa har hjälpt mig väldigt mycket, han är duktig på att teckna och har koll på vad som gäller.  Dom få gånger jag målat med farfar har varit mycket lärofylda också, men han dog när jag var 12 så oturligt nog hann jag inte lära mig jättemycket från honom.
Sen har jag fått teckningsböcker i julklappar och födelsedagspresenter och dom, iaf en Teckna hästar och hundar lärde jag mig oerhört mycket från. Jag vet... hästar och hundar. jag tyckte det var roligt när jag var 11, men det var bra övning även sen när jag började måla porträtt, för plötsligt hade jag fått en förståelse för hur man ska gå till väga när man skissar.
Sen så är det ju den där 100poängskursen på gymnasiet som jag läste också, men där övade vi mest på att blanda färger, vilket iofs är nyttigt.
Annars har jag inte gått några andra kurser.

jobbar du med teckning till vardags också?

Nä, men det vore hemskt roligt att ha det lite som extrajobb.

hur gammal vare du började rita ?

Jag har ritat så länge jag kan minnas, har alltid gjort det när jag inte haft något annat att göra.

har du alltid varit sådär jättebra på att rita? eller är det för att du har tränat mycket? kan du inte visa några gamla teckningar och så, så kan man se hur du har "utvecklas" det vore väldigt kul ^^.

Nä, jag har övat mycket.
Jo, här ska du få se!


Som treåring såg det ut såhär. Ett självporträtt, redan här gillade jag uppenbarligen rosiga kinder.


13 år och förtjust i hästar.

    
14 och lite förälskad och började måla av folk.


  
16 år och mitt block fungerade som en sorts dagbok. Satt och ritade i parken efter skolan, ibland det jag tänkte på och ibland det jag såg.


illustrerar för någon tidning eller så?

Nä, men jag skulle hemskt gärna vilja göra det. Då skulle jag vara en glad en!

ungefär hur lång tid tar en bild att göra?

Det är ganska olika, en bild på A4papper tar ca fem timmar. Men det beror på hur detaljrika dom är också. Jag har exempelvis en bild som är ca två A3papper stort, med sju flickor i fina kläder på och den har tagit väldigt lång tid att bara få fram grunden och nu ska allt färgläggas...det kommer säkert sluta på 12 timmar eller mer.

Hur gammal var du då du började rita?

Som sagt, jag har nog målat så länge som jag kunnat hålla i en penna.


Hoppas det var till ert behag!


Kommentarer
Postat av: Lisa

Hej! Måste först säga att du ritar otroligt bra! Älskar hur du blandar akvarell med bläck. Dina bilder bidrar jämt med insperationskickar ^^

Har en gammal uråldrig scanner som det bara duger att scanna in tuschade bilder i. Jag har länge tänkt skaffa en ny så jag undrar vilken du använder, och hur mycket den ligger på, ungefär.

Skulle uppskatta om du svarade ^^ tack för trevlig läsning!

2009-01-10 @ 20:33:10
Postat av: malin

väldigt kul att läsa :D du är superduktig!

2009-01-11 @ 02:27:44
URL: http://meandmrjones.devote.se
Postat av: Katin

Jädrar, du var ju grym när du var "liten"! T o m den du gjorde som treåring var störtfrän. Porträttet är också jättefint, det är väl Julia Roberts?

2009-01-11 @ 12:17:49
URL: http://www.karinkarin.devote.se
Postat av: Johanna

Du målar verkligen jättefint!

Kolla gärna in i min blogg, jag målar porträtt.

Ha det bra!

2009-01-11 @ 12:39:45
URL: http://jjsportrait.blogg.se/
Postat av: Johanna

Kan du inte informera oss om priser angående beställning och så? :)

2009-01-11 @ 17:46:44
URL: http://joohannas.blogspot.com
Postat av: sofia z

Hej du, shit vad bra då ritar. jag beundrar din talang alltså, och jag undrar bara .. vad krävs det för att du ska måla av en vanlig människa som , till exempel.. mig? eller någon annan :) kram

2009-01-13 @ 20:05:21
URL: http://sofiaz.devote.se
Postat av: an

ooooh! bilden på hästen!!! finns det dom som målar så snyggt då?? :O grymt fin& du har en underbar talang!

2009-01-14 @ 18:53:03
URL: http://nittioniograman.blogg.se/
Postat av: Caroline

hej, väldigt fina bilder! Ritar du av folk/foton? För det ser väldigt äkta ut!



ha det bra!

2009-01-15 @ 12:00:54
URL: http://carroballast.blogg.se/
Postat av: annie

så jävla duktig att det knappt är sant! helt sjukt! :*

2009-01-17 @ 15:54:32
URL: http://drommarsstad.blogspot.com
Postat av: Steppix

Du var fett med awesome. Ah Pete Doherty <3

2009-01-18 @ 18:31:05
URL: http://Steppix.devote.se
Postat av: Vickan

Hej, jag måste bara säga att jag tycker att du är otroligt duktig. jag måste bara å fråga en liten sak, hur skissar du upp en bild med blyerts innan du lägger på akvarell och sist använder bläck eller använder du akvarellen allra sist?

För jag har ganska nyligt börjat med akvarellbilder och skulle vara lite glad för tips :)

2009-01-28 @ 16:35:06
URL: http://springcarnation.blogg.se/
Postat av: Anna B

Tänkte bara säga: Tacktack, och åter tack, för att du ger så mycket inspiration! Fina människa.

2009-01-28 @ 18:49:45
URL: http://flashfiction.blogg.se/
Postat av: ronja

jätte fina bilder. Mycket talang full är du. Och det märks att du har utvecklats

2009-01-29 @ 09:40:28
URL: http://ronjal.blogg.se.
Postat av: ronja

jätte fina bilder. Mycket talang full är du. Och det märks att du har utvecklats

2009-01-29 @ 09:40:33
URL: http://ronjal.blogg.se.
Postat av: Emma

Vilken otrolig talang du har! Jag ritar själv också men inte på långa vägar lika bra som du. Men jag jobbar på det. Titta gärna in på min blogg också! :)

2009-01-30 @ 18:46:28
URL: http://emmatheprecious.blogg.se/
Postat av: Flora

haha såg att någon frågade om du kunde rita av mig.. söta människor det finns. du är grym!

2009-02-07 @ 14:17:56
URL: http://floras.blogg.se/
Postat av: Linda

Teckningen av Paul och Linda vad nog det sötaste jag sett i hela mitt liv!

2009-02-07 @ 17:50:01
URL: http://[email protected]
Postat av: Emelie Elisabeth

hej! du ritar verkligen fantastiskt fint! kram /ems

2009-02-09 @ 12:41:20
URL: http://emelieelisabeth.blogg.se/
Postat av: louiz é

fyfan vilka fina bilder hörru!

2009-02-09 @ 22:33:00
URL: http://hejgunnar.blogg.se/
Postat av: Anonym

fyfan vilka fina bilder hörru!

2009-02-09 @ 22:33:12
Postat av: louize

oj, det blev två haha

och nu tre men alla är från mig haha

2009-02-09 @ 22:33:58
URL: http://hejgunnar.blogg.se/
Postat av: Isa

Shit du har talang tjejen.

2009-02-10 @ 19:50:29
URL: http://isabellatomaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0